Bättre arbetsmiljö

I dagens arbetsmiljö är begreppet "Bättre arbetsmiljö" en avgörande faktor för ett företags framgång och anställdas välmående. En arbetsmiljö som främjar hälsa, trygghet och trivsel har blivit en central komponent för företag som strävar efter att locka och behålla kompetenta medarbetare och uppnå långsiktig framgång.

Det är ingen hemlighet att en arbetsplats som prioriterar en sund arbetsmiljö kan förbättra medarbetarnas arbetsprestation och trivsel samtidigt som den minskar risken för arbetsrelaterade skador och stressrelaterade sjukdomar.

För många företag är "Bättre arbetsmiljö" inte bara en trend, utan en investering i företagets hållbarhet och konkurrenskraft. Det är ett ämne som engagerar såväl arbetsgivare som anställda och som har visat sig ha en direkt inverkan på företagets grundpelare och medarbetarnas välmående.

Vad är bättre arbetsmiljö (BAM)?

BAM är en grundutbildning för chefer och skyddsombud som ger metoder och kunskaper för att jobba med den fysiska och psykosociala arbetsmiljön.

Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön och samverkar med sina arbetstagare för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant är skyddsombudet, eller arbetsmiljöombudet som det också kallas. Som skyddsombud har du rätten att:
* Få utbildning
* Ta del av handlingar kring förhållandena i arbetsmiljön
delta vid planering av nya lokaler
* Begära att arbetsgivaren genomför åtgärder för att åstadkomma en bra arbetsmiljö
* Avbryta arbeten som kan leda till omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa

Normalt utses skyddsombud på tre år av den fackliga organisation som har eller brukar ha kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns det inte någon sådan organisation kan arbetstagarna själva välja skyddsombud.

Vi hjälper till i att utbilda med syfte att optimera samarbetet mellan chefer och skyddsombud i arbetsmiljöfrågor. Genom BAM får deltagarna verktyg och kunskap för att gemensamt arbeta mot en förbättrad arbetsmiljö.
Kontakta oss så berättar vi mer!

Lagar och regler om BAM

Arbetsmiljölagen är grundläggande för allt arbetsmiljöarbete och kompletteras av arbetsmiljöförordningen. För den praktiska verksamheten kompletteras lagen av så kallade föreskrifter och allmänna råd från Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljölagen är en ramlag, vilket innebär att den innehåller grundläggande bestämmelser och anger allmänna krav.

I lagen finns ett antal paragrafer som anger målsättningen för arbetsmiljöarbetet:
Ohälsa och olycksfall i arbetet ska förebyggas samt att en god arbetsmiljö ska främjas.
Arbetsmiljön ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och följa den sociala och tekniska utvecklingen i samhället i övrigt.
Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverket har i uppdrag att mer i detalj bestämma vad som gäller för arbetsmiljön. Därför ger Arbetsmiljöverket ut föreskrifter som preciserar vad som gäller för arbetsmiljön
Läs mer om arbetsmiljöverkets föreskrifter här